نابودی محیط زیست در کوردستان

آتش‌زدن جنگل‌ها و قطع درختان در کوردستان توسط نظامی، مزدوران محلی و نیروهای نظامی دولت ترکیه انجام می‌گیرند. نهادهای اجتماعی نیز وقتی مسئله به کوردستان مرتبط باشد؛ چیزی درباره‌اش نمی‌گویند.

نابودی محیط زیست به‌عنوان "تغییر منفی که به‌دلیل خسارت عمدی به طبیعت به‌وجود می‌آید" شناخته می‌شود. یکی از انواع نابودی محیط زیست قطع درختان است. در مناطق معینی درختان عمدا و سیستماتیک قطع می‌شوند. نابودی محیط زیست در کوردستان در وهله نخست توسط دولت انجام می‌شود. نهادهای اجتماعی نیز در این باره موضع ندارند و ساکتند.

جنگل‌های کوردستان آتش نمی‌گیرند بلکه آتش زده می‌شوند

برای اینکه مناطق مشخصی فاقد درخت شوند؛ عمدا آنها را آتش می‌زنند. غیر از غرب ترکیه؛ در کوردستان از سوی دولت ترکیه سیاست نابودسازی عمدی جنگل‌ها دنبال می‌شود. در عفرین درختان زیتون را از ریشه قطع می‌کنند، در مناطق حفاظتی مدیا درختان توسط مزدوران محلی قطع می‌شوند، در جودی، درسیم، لجه و بدلیس در زمان‌های مشخصی از سال منطقه ممنوعه اعلام می‌شوند و سپس در این مناطق ممنوعه نظامی؛ جنگل‌ها را به‌آتش می‌کشند.

درسیم یکی از استان‌هایی است که بیشترین آتش‌سوزی را در آن ایجاد می‌کنند. از ۲۸ جولای ۲۰۱۵ تاکنون، همواره منطقه نظامی ممنوعه، منطقه امنی ویژه در این استان اعلام می‌شود و تابستان هرسال به‌نوعی جنگل‌هایش را به‌آتش می‌کشند. در درسیم- خوزاد در ماه اوت ۲۰۲۱ یک حریق که با حمله نظامی ایجاد شده بود؛ چندین روز ادامه یافت. دولت نه خودش برای اطفای حریق اقدامی می‌کرد و نه به مردم اجازه می‌داد؛ با این بهانه که هیچ راه زمینی برای کنترل آتش وجود ندارد. در این حریق دهها هکتار از جنگل‌ها طعمه آتش شد.

در جودی نظامیان اقرار کردند که عمدا منطقه را آتش زده‌اند

در جودی پس از آتش‌سوزی در جنگل آنجا؛ نظامیان ترک ویدیویی در مدیای دیجیتال منتشر کرده و اقرار نمودند که آنها منطقه را آتش زده‌اند. در این ویدیو که ۲۸ جولای امسال پخش شد؛ نظامیان اقرار نمودند که آنان در جودی و بستا آتش‌سوزی ایجاد کرده‌اند. کسی که گویا افسر هم هست در ویدیو می‌گوید: "ما از ریشه نابودشان می‌کنیم" و صحنه حریق را هم نشان می‌دهد.

قبلا نیز در گزارش کنگره جامعه دمکراتیک-ک‌ج‌د و جنبش محیط زیست مزوپوتامیا نیز اعلام شده بود که حریق در جنگل‌های کوردستان، عمدا توسط دولت ترکیه ایجاد می‌شود. سال ۲۰۱۶ در منطقه لجه در استان آمد، پس از اعلام منع تردد، شورای محیط زیست ک‌ج‌د و جنبش محیط زیست مزوپوتامیا در گزارشی در ۸ ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کردند که بنابر اعلام شاهدین عینی که مردم روستاهای منطقه لجه بودند؛ اکثر آتش‌سوزی‌ها در پی شلیک بالگردهای نظامی ارتش ترکیه به‌وجود آمده بود.

در این اواخر نیز که جنگل‌های اطراف روستای کروه‌سی در لجه طعمه حریق شده بود؛ نظامیان ترک اجازه ندادند، مردم روستا آتش را مهار کنند. در زنگه‌سور یکی دیگر از روستاهای منطقه لجه، در یکم اوت ۲۰۲۳ آتش‌سوزی درجایی به‌وقوع پیوست که مقر و پایگاه نظامی بود و مردم محلی اعلام کردند که نظامیان به آنان اجازه اطفای حریق را نمی‌دهند.

آنها به بهانه "جاده های امنیتی" درختان صد ساله را قطع کردند

سمرا چاگلار گوکالپ، نماینده ی پارلمان حزب چپ سبز پس از اعلام منطقه ممنوعه در بتلیس از این منطقه دیدن کرده و لایحه قانونی را آماده نمود. در این لایحه قانونی اعلام شده است که در مناطقی که به عنوان "مناطق امنیتی ویژه" اعلام شدند، تعداد متعددی نقض حقوق بشر رخ داده است. رفتن کشاورزان به زمینها و باغهایشان ممنوع شده، به عمق چندین کیلومتر به کشاورزان آسیب وارد شده است. تعداد زیادی درختان میوه صدها ساله به بهانه ایجاد" جاده امنیتی" قطع شده اند. همچنین روستاییان را تحت فشار گذاشته و آنها را تهدید کرده اند.

 گریلا تصاویر را ثبت نمود

 سوزاندن و از بین بردن درختان کوردستان فقط محدود به باکور کوردستان نیست. ارتش اشغالگر ترکیه از ۲۴  آوریل ۲۰۲۱ به بعد تلاش میکند مناطق زاپ، آواشین و متینا در مناطق حفاظتی مدیا را اشغال کند. حملات تاثیر بسیار بدی بر جنگلها نیز گذاشته است. بمبارانهای هوایی، حمله با کاتیوشا، استفاده از سلاحهای ممنوعه از یک طرف علیه گریلاست و از طرف دیگر نیز با هدف جنگل زدایی در منطقه انجام میشود. در آواشین سربازان و مزدوران، درختان را قطع کرده و تصاویر آن را منتشر میکنند. همچنین در اوت ۲۰۲۱ در ویدیوهایی که گریلاهای نیروهای مدافع خلق و یژا استار در منطقه دره مارا در آواشین ضبط کردند، دیده میشود که سربازان ترک در آواشین درختان را قطع میکنند و آن را به آتش کشیده و مواد منفجر را زیر ریشه درختان قرار داده و آنها را منفجر میکنند.

 سازمان‌های جامعه مدنی در مقابل سوزاندن درختان و جنگلها در کوردستان سکوت کرده اند

 در مقابل سوزاندن درختها و جنگلها که در کوردستان توسط دولت به صورت عمدی و سیستماتیک انجام میشود، سازمانهای جامعه مدنی سکوت کردند. سازمانهایی که در سطح بینالمللی فعال هستند، عبارتند از: گرین پیس، سازمان عفو بینالمللی، wwf
 در ترکیه نیز سازمانهایی مانند تما، جمعیت مدافع محیط زیست ترکیه، جمعیت طبیعت، جمعیت معرفی و دفاع از ارزشهای فرهنگی و محیط زیستی، جمعیت مدافع زندگی طبیعی فعال هستند. این سازمانها که در مقابل قطع درختان در جنگلهای آکبلن ایستادند، زمانی که موضوع کوردستان باشد، سکوت میکنند.

کانون وکلای دادگستری شرنخ در خصوص آتش سوزی های شهر شرنخ از این نهادها بازدید کرد. گرین پیس در پاسخ کتبی به اتحادیه گفت: " متأسفانه این موضوع خارج از تخصص ما است" .همین سازمان گرین پیس به قطع درختان آکبلن اعتراض کرده و آن را  " قطع درختان ظلم است" خواند. اما آنها چشمانش را روی آتش جودی که توسط سربازان منطقه ایجاد شده بود، بستند.